dimecres, 30 de maig del 2012

L'herència romana de Catalunya, acabada

La  UD que he dissenyat durant el transcurs d'aquest semestre i que finalment ja està acabada preten que els nens i nenes, després d’investigar com es va portar a terme el procés de romanització i cristianització de Catalunya, observin les evidències a través del paisatge, entenguin com a influït en la nostra manera de viure i valorin quins aspectes positius i negatius han comportat aquestes continuïtats.

Concretament, s’adreça al cinquè curs d’Educació Primària i dóna resposta a les finalitats de l’ensenyament i l’aprenentatge de l’àrea del medi natural, social i cultural a l’Educació Primària que s’expliciten en la introducció del currículum (Decret 142/2007). La UD permet treballar continguts dels blocs del currículum del medi: “Persones, cultures i societats”, “L’entorn i la seva conservació” i “Canvis i continuïtats en el temps”, alhora que possibilita la connexió amb els continguts d’altres àrees. Concretament, el tema és contingut clau relacionat amb els blocs d’ús de les tècniques de representació gràfica, comunicació d’informacions i argumentacions pròpies, anàlisi d’elements del patrimoni cultural, aplicació d’habilitats de relació social i respecte per la diversitat, aplicació del diàleg i la mediació en la resolució dels conflictes, i la utilització dels recursos de les TIC.

 Es proposa desenvolupar el projecte al llarg de 10 setmanes aproximadament, dedicant-hi 4 hores setmanals, tot i que, segons els cursos, es pot ampliar força en funció de l’interès de l’alumnat i les característiques del grup-classe. És molt recomanable poder disposar de sessions de treball llargues, om ara dues hores seguides.

La UD parteix del plantejament d’un problema real: les restes de la vil·la recentment trobades a la Sagrera i la seva conservació. I amb l’objectiu de contribuir a educar als infants en el coneixement del món i de la societat (saber), en les eines per a comprendre’l (saber fer) i per tal que puguin habitar-lo i millorar-lo (saber ser, estar i actuar), s’han tingut en compte diferents criteris per dissenyar la UD:    
  • Potenciar metodologies i estratègies que centrin el protagonisme en l’alumnat, potenciant la interacció a través del treball cooperatiu.
  •  Prioritzar activitats d’aprenentatge que afavoreixin la recerca, selecció, interpretació i comunicació de la informació.
  • Donar rellevància al desenvolupament d’actituds, solucions i accions de compromís per contribuir a un món més just.
  • Obtenir informació a través de l’observació directa i anàlisi del paisatge.
  • Precisió en l’ús de vocabulari i la justificació de les idees.
  • Despertar interès pel saber i la vivència dels sentiments i emocions que comporta ser capaç d’explicar i predir fenòmens.
Així doncs, feina feta!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada