La
Generalitat de Catalunya ofereix als mestres el contacte amb els 16 camps
d'aprenentatge que hi ha a Catalunya. I, a la matèria de Geografia, no ens podíem
deixar perdre aquest recurs tant important.
Si fem un cop
d'ull a la web dels camps d'aprenentatge del xtec, descobrim un món ple de
recursos per a que els nostres futurs alumnes coneguin el seu entorn d'una
manera divertida i plena d’experiències vivencials.
En què
consisteixen, on estan ubicats, quines activitats es poden portar a terme...
són preguntes que ara mateix us intentaré respondre.
Què són els camps
d’aprenentatge?
Els camps d’aprenentatge són “serveis
educatius del Departament d’Educació que ofereixen al professorat i als centres
docents la possibilitat de desenvolupar projectes de treball per a l’estudi i
l’experimentació en un medi singular de Catalunya”.
On estan ubicats
dins de Catalunya?
Actualment hi ha 16 camps
d’aprenentatge: Alt Berguedà (Berguedà), Bages (Bages), Barcelona (Barcelonès),
Can Santoi (Baix Llobregat), Delta de l'Ebre (Montsià), Empúries (Alt Empordà),
Garrotxa (Garrotxa), Granja escola de Juneda (Garrigues), Monestirs del Cister
(Conca de Barberà), Montsec (Montsec), Noguera (Noguera), Pau Casals (Baix
Penedès), Ripollès (Ripollès), Ciutat de Tarragona (Tarragonès), Vall de Boí
(Alta Ribagorça) i Valls d'Àneu (Pallars Sobirà).
A qui van dirigits?
Els camps d’aprenentatge s’adrecen
principalment a alumnes d’Educació Primària, de Secundària, dels Cicles
Formatius i del Batxillerat dels centres educatius de Catalunya.
Excepcionalment, també poden
utilitzar-los centres educatius públics de fora de Catalunya.
Quina és la seva
oferta educativa?
Els camps d’aprenentatge treballen
tots tipus de temes relacionats amb el medi. Per exemple: el paisatge, la
fauna, la flora, la meteorología, geología, les formes de subsistencia, les
activitats comercials, la población, l’origen, la historia i l’evolució dels
territoris i poblacions de tot Catalunya.
Com es sol·licita
una inscripció i quines quotes tenen?
La sol·licitud es realitza mitjançant
una aplicació en línia, indicant el camp d’aprenentatge al qual es vol
assistir, facilitant les dades de l’escola i tota la informació sobre dies
d’estada, àpats, nombre d’alumnes i alumnes amb necessitats educatives
especials, etc.
De manera general, la quota corresponent a aquest curs és de
23.30€ per persona i dia d’estada en pensió completa, i 1 € per aquelles
activitats que no comporten estada al camp d’aprenentatge.
Quins recursos i
materials ofereixen?
Els i les professionals dels camps d’aprenentatge elaboren
materials didàctics interactius (quaderns de treball, aplicacions informàtiques,
WebQuests, etc.) i ofereixen d’altres per elaborar-los a l’escola mateix.
Ara imagineu que sou mestres de cicle
inicial de Primària i que voleu organitzar una sortida amb els vostres alumnes
en un camp d’aprenentatge. Esteu treballant el coneixement de l’entorn (medi
natural i social), les feines del camp i la vida rural. Penseu i indiqueu a
quin camp d’aprenentatge aniríeu i per què.
Considero que el més adient és el Camp
d’Aprenentatge de Juneda, ja que els seus àmbits de treball es centren especialmente
en l’agricultura i la ramaderia. En aquest camp, alumnat pot portar a terme:
•
La cria dels animals de granja: alimentació i producció.
•
L'apicultura:
insectes pol·linitzadors, productes del rusc i l'explotació d'una arnera.
•
L'hort: producció d'hortalisses
i planter.
•
La transformació del aliments
làctics, carnis i vegetals. Farines, pastes i productes panificables. Les
fermentacions. Conservació dels aliments. Producció artesana i industrial dels
aliments.
•
Tipus d'agricultura. Explotacions
ramaderes i agrícoles d'alta producció.
• Estudi
del paisatge rural: Juneda, del secà al regadiu. Models de
transformació d'un territori.
La activitats
estan destinades a alumnat de Primària i ESO.
I si fóssiu mestres de 6è d Primària (cicle superior) i
volguéssiu treballar temes de orientació en l’espai? A quin camp d’aprenentatge
aniríeu. Per què en aquest i no en un altre?
El Camp d’Aprenentatge del Ripollès
és el més adequat perquè plantegen itineraris i activitats d’orientació,
utilitzant la brúixola, fan interpretacions de mapes topogràfics, el GPS…
Ara, abans
d’acabar, no m’agradaria perdre la oportunitat de fer una breu consideració vers
els camps d’aprenentatge.
Si la
tendència per l’aprenentatge és vivenciar i experimentar per poder construir
coneixement d’una manera deductiva, no pas inductiva, i fer l’abstracció
corresponent posteriorment, resulten fonamentals recursos com el que s’acabem
de presentar, ja que són una eina motivadora i engrescadora per l’alumnat. Afortunadament,
a Catalunya, tenim un ventall tan ampli de temes en els diferents camps
d’aprenentatge, que el podem lligar amb el tema de qualsevol unitat didàctica.
A més a més, aquest tipus d’activitat no només ens permet treballar el medi
natural, social i cultural, sinó que a més podem seguir treallant la llengua,
les matemàtiques o, fins i tot, les noves tecnologies.
Però, si en
època de crisi econòmica com l’actual, algú posés d’excusa el preu per no fer
aquesta mena d’activitats, podriém dir-li que els preus són molt i molt baixos.
I tot el profit que els alumnes en treuen ara i durant la resta de la seva vida
compensa la despesa.
Per tant, es
tracta d’una activitat que no costa gaire esforços, ni materials ni humans, ja
que no suposa un gran metodològic que implica al professorat canvia les seves
unitats de programació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada